Love & Happiness 2014
First Cut Productions Verein, Zurich production in collaboration with Christophe Jaquet/Association NI, Lausanne
Love and Happiness is a project concerning men‘s expression of love.
This piece concerns itself with a group of men attempting to talk about love, authenticity and authorship. Using live music and song, it is performed in English, French and German with corresponding subtitles in two languages.
- Premiere: 20th Novembre 2014, Gessnerallee Zurich
- Direction: Phil Hayes
- Concept: Phil Hayes and Christophe Jaquet
- Performance: Phil Hayes, Christophe Jaquet, Christian Gibbs, Alain Borek, Herwig Ursin
- Songs: Phil Hayes
- Dramaturgy: Julia Hintermüller
- Video: Susanne Hofer/Flimmern
- Lighting Design: Tina Bleuler/Patrik Riman Electric Gold
- Sound: Susanne Affolter
- Production Assistant: Nadine Tobler
- Production: Lukas Piccolin. Verein First Cut Productions
"Love and Happiness est un spectacle qui met en scène les sentiments, les doutes, les rêves, de cinq hommes. Par les mots parfois et en trois
langues, mais aussi par la musique, les gestes et les silences, ils partagent avec nous des situations intimes auxquelles il est souvent rare d'accéder aussi simplement.
En scène – sans pour autant cesser d'être proches de nous et de nous adresser – ils circulent entre une avant-scène glamour sur fond de rideau rouge en velours, et une arrière-scène parfois dévoilée, parfois gardée secrète. Ils sont prêts – et même friands – de se livrer tels des stars du rock, mais ils sont aussi pudiques et en retrait. Ils oscillent entre présences théâtrale, musicale et chorégraphique ; entre des images d'eux-mêmes et ce qu'ils sont. Ils nous donnent à voir une danse subtile et sensible jusqu'à nous faire danser avec eux sur des airs de rock qui nous sont familiers sans que nous ne les ayons jamais entendus. Mis en scène d'une manière où les hommes le sont rarement : vulnérables, Love and Happiness est un spectacle touchant et franc, sans détour, qui vous ira droit au coeur."
Manon Parent
A co-production with Gessnerallee Zürich, Arsenic Centre d'art scénique contemporain, Lausanne and Kaserne Basel
Partners: Stadt Zürich Kultur, Fachstelle Kultur Kanton Zürich, Pro Helvetia Schweizer Kulturstiftung, Migros-Kulturprozent/Pour-cent culturel Migro, Ville de Lausanne, Ernst Göhner Stiftung, Stanley Thomas Johnson Stiftung, Affaires culturelles du Cantone de Vaud
For further information about touring and availabilty, please contact Lise Leclerc at Tutu Production
Recently I began thinking about authenticity in relation to performance text and the performance of songs. In David Byrne‘s Book How Music Works he discusses the notion of authenticity and authorship. When a singer writes and performs a song, he claims that
an audience needs to feel that he or she is singing about something that connects with a personal feeling or experience that the performer has experienced. Accordingly when another artist interperets that song the audience needs to think that the artist has chosen this song because it connects in turn with a feeling or experience that they have had. Quite probably however, the artist has chosen the song simply because they like the melody, but the audience Byrne argues, is always looking to construct an authenticity or a truth. Similarly, I am often asked about the stories or texts that I perform on stage; „Are they true?“ Sure, sometimes they are – but I‘m never really convinced that it matters. Often I begin with the truth and then take it on a diversion. I know I am probably often playing with a feeling of authenticity, with the audience‘s desire for a kind of truth in the authorship. But are stories really better, deeper or more worthwhile because they are real?