The First Cut 2007
With the help of some witnesses, I rexamine a few real events from my life and get just a little lost along the way. A Jockey with memory loss, piles of photographs, A Bomb, Bob Dylan’s Positively 4th St, a bar in Luxembourg and a lot of unanswered questions.
- Idea, Concept, Text and Performance: Phil Hayes
- Artistic Advisor: Simone Aughterlony
- Dramaturgy: Julia Hintermüller
- Video: Susanne Hofer/flimmern
- Music: Marcel Blatti
- Lighting Design: Ursula Degen
- Graphic Design: Adrian Elsener
- Production: Lukas Piccolin
- Photographs: Niklaus Spoerri
Good evening, my name is Phil Hayes
A few months ago that would have been very difficult for me to say. That was right after my accident. I don’t remember the accident or very much from before that, but the people at the Hospital told me who I was and what happened.
..... Some friends and medical experts helped me to write a short biography of my life up until the moment of the accident.
They managed to reduce my identity to this one piece of paper, which I can keep with me at all times in case I … need to show it to somebody. But after a while I didn’t trust this anymore . I wanted to know why certain things had happened in the way they said they had and so I decided to go back on a journey to find out for myself. And tonight is really, in a sense, the result of that journey. I’d ask you all to be patient with me tonight, because tonight I will be doing all this for the first time without any medication
A Phil Hayes/First Cut Productions co-production with
Fabriktheater, Rote Fabrik Zürich and Theater Roxy, Birsfelden 2007
Partners: Stadt Zürich Kultur; Fachstelle Kultur Kanton Zürich; Pro Helvetia,
Schweizer Kulturstiftung; Fachausschuss Theater und Tanz Basel; Migros Kulturprozent.
If i can just control my breathing and tell myself its alright then i can keep going on. I can keep going forward, But if I stop or hesitate then its no good. I can't go on. I can’t actually do this. The doctor said its probably all a matter of confrontation. You know like when somebody wants to hit you, its not the impact of the punch that hurts its the moment just before. I think its the element of surprise that gets me. If i know its going to happen or if I know its going to be there before I cross the road or enter a building then I'm prepared, then its alright. But If I'm not prepared then its no good. I’ve been taking too many taxis lately. I can't afford that.
The doctor said its all about confrontation and that if it wasn't this it would be something else. She suggested I tried a contact sport, I chose Akido. Which is apparently a non-aggressive contact sport. That’s why I chose it. I went on a course for three weeks, but I don't think the other people on the course understood the concept of a non-aggressive contact sport. So I stopped going. It didn’t help. And then something usually happens, a distraction that changes everything and then I can wrap up this little pocket of fear, into a nice parcel and put it on the shelf with all the other ones. And then I can get back to sorting through the rest of this stuff. Which is why we came here tonight in the first place.
"Eine eng beschriebene Seite ist alles, was vom Leben des Verunglückten übrigblieb. Zusammengetragen von Verwandten und Freunden, sollen ihm die wenigen Informationen eine Identität verschaffen — vergeblich. Zu misstrauisch steht Hayes dem Überlieferten gegenüber, zu lückenhaft ist das Bild der verschiedenen perspektiven. Aus realen Episoden und Erdichtetem konstruiert er eine Biografie, versieht sie mit Brüchen und Variable.
Eine Bombenattrappe setzt seiner schulischen Laufbahn abrupt ein Ende. Die Jugendstrafe zieht schlecht bezahlte Hilfsjobs nach sich und führt ihn auf die schiefe Bahn. Doch es hätte auch anders kommen können. Hayes setzt bei seiner Performance von neuem an und zeichnet in einklang mit den Video-Anekdoten einen weiteren Lebensweg, weg von der Straffälligkeit. Geschickt überführt er auf diese Weise das Berichtete der Beliebigkeit. Ein Halbwissen, dessen Kenntnis sich die wahre Persönlichkeit entzieht.
Er gräbt weiter, stößt auf Verdrängtes und versucht sich dessen unheimlicher Wiederkehr zu entziehen — vergebens. Auch die Flucht in eine ferne Zukunft führt ihn zurück zum ausgangspunkt: sich selbst. Britischer Cahrme und viel Selbstironie lassen mit der Solo-Performance einen anregend-kurzweiligen Abend gelingen, der die unbehaglichen Fragen nach Selbsterkenntnis unbeantwortet lässt." (db)
MANNHEIMER MORGEN 11.09.09
«Le musicien et comédien Phil Hayes propose une performance autour du thème de l’autobiographie, multipliant les points de vue pour mieux interroger la complexité du moi.
"Jouer sur la corde raide de l’autobiographie" : tel est le projet de Phil Hayes dans ce solo qui s’accommode du doute et de l’incertitude pour tâcher de composer un autoportrait aussi changeant que le visage de Protée, nourrissant son enquête intérieure de vieilles photos et vidéos, du témoignage d’amis et de membres de sa famille. Il s’agit, pour cet artiste d’origine britannique installé à Zurich depuis dix ans, de traiter « de la biographie en tant que structure et de motifs qui se répètent » en enquêtant sur les souvenirs, les incidents passés et leurs circonstances. Entre les vies possibles et les vies imaginaires, entre ce qui est et ce qui aurait pu être, l’artiste raconte ce qu’il a choisi parmi toutes les possibilités offertes. Si l’événement n’apparaît vraiment que dans le récit qui en est fait, il est à parier que cette soirée passée en compagnie de Phil Hayes en soit justement un!»
Catherine Robert, Journal La Terrasse – France